jueves, 3 de noviembre de 2011

Tema 3

TEMA 3: Sistema escolar i pedagogia a Espanya i Catalunya

Constitució liberal 1812 en la Espanya ocupada per Napoleó.
Informe Quintana de 1813 (basant-se en Condorcet): Informe que va ser redactat per Manuel José Quintana, i que pretenia ampliar les necessitats educatives constitucionals. Entenen l’educació com a reforma social.
·         Igualtat: Igualtat i accés a l’educació i a la cultura per part de tot el poble.
·         Universalitat: Instrucció tant igual i completa com ho permetin les circumstàncies.
·         Uniformitat: Homogenització del sistema dels mètodes d’ensenyament.
·         Gratuïtat: Oferir l’accés gratuït a l’ensenyança.
·         Llibertat d’ensenyança: Llibertat a la hora de crear centres educatius.




Llei Moyano (1857): Estructura el sistema escolar en 3 etapes: primaria, batxillerat i universitat.
Disputes en el govern, gratuïtat, obligatorietat, llibertat de càtedra, escola catòlica / laica.  També implantava l’obligatorietat d’ensenyar  únicament la llengua espanyola, deixant de banda la resta de llengües.

Institució lliure d’ensenyança
Reforma social i cultural d’Espanya a través de la formació científica i cultural.
-       Francisco Giner de los Rios: Va ser un filòsof, pedagog i assagista espanyol. Va estar molt influenciat per Rousseau, Fröbel i Pestalozzi, de manera que finalment formà la Institució lliure d’ensenyança al 1876.

-       Manuel Bartolomé Cossió: Va ser un pedagog, el qual pot considerar-se el deixeble de Francisco Giner. Va ser professor de pedagogia a la universitat i a la Institució lliure d’ensenyança. La reforma educativa d’aquell temps va estar influenciada pel seu ideari.

-       Lorenzo Luzuriaga: Va ser un pedagog espanyol, el qual va difondre les idees de l’escola nova, per arreu d’espanya, sobretot a través de “La revista de Pedagogia” que ell fundà. 

 Escola catalana i lliure pensadora          
-       Francesc Flos i Calcat (1856-1929):
Va ser un pedagog, cal·lígraf i escriptor. Fundador de l'Associació Protectora de l'Ensenyança Catalana i del col·legi Sant Jordi, que fou la primera escola en català.
Al 1906 destacà el seu mètode pedagògic d'ensenyament de la gramàtica catalana als infants.

-       Francesc Ferrer i Guàrdia (1859-1909)
Va ser el creador de l’Escola Moderna al1901.
El seu objectiu era canviar la societat, i la manera de fer-ho era començant a canviar el sistema educatiu en un nou model. Va crear una escola on no hi havia exàmens, premis ni càstigs. Es potenciava la coeducació i la higiene. Era una escola per a tothom, on hi podien accedir les classes socials més baixes i també era una escola laica.
Ferrer i Guàrdia va ser afusellat al 1909 per la por que van crear les seves idees de canvi: lliurepensador, anticlerical, llibertari.


La renovació pedagògica a Catalunya (1906-1939)
-       Joan Bardina(1877-1950): Va ser un pedagog i periodista, el qual  volgué renovar els mètodes d’ensenyament a Catalunya. Fou el fundador de l’Escola de mestres.  

-       Pau Vila(1881-1980): Va ser un pedagog, escriptor i geògraf català. Després de tenir una mala experiència amb l’Escola Moderna de Ferrer i Guàdia, va fundar l’Escola Horaciana. Escola on, contradient a Ferrer i Guàrdia, s’allunyava de l’aspecte racionalista. Basava l’ensenyament en les necessitats primàries dels infants.

-       Rosa Sensat(1873-1961): Va ser una mestra que va contribuir molt en la renovació pedagògica de Catalunya. Va divulgar els nous corrents educatius. Va arribar a ser la Directora Escola del bosc.

Pedagogs
-       Artur Martorell
o   Formador de mestres

-       Eladi Homs
o   Organitzador d’escoles d’estiu
o   Bulletí dels mestres

-       Josep Estadella
o   Director del institut-Escola

-       Alexandre Galí
o   Escola Vallparadís
o   Mesura objectiva del treball escolar

-       Pere Vergès
o   Director de l’escola del Mar
§  Llengua Catalana i Espanyola a l’escola
§  Colònies escolars
§  Psicotècnia i orientació professional
§  Escola del treball
§  Mètode Montessori
§  Tècniques Freinet

No hay comentarios:

Publicar un comentario