domingo, 6 de noviembre de 2011

Tema 5

TEMA 5: Metodologia sistemàtica i tecnificació de l’educació
Tecnificació de l’educació, Nord Amèrica, 1950 (investigacions universitàries)
Teoria General de sistemes
-       Ludwing von Bratalanffy ( biòleg, filosof)
Sistemes dinàmics regulats (ex: Calefacció). Ell parteix del sistema vital humà.
Funció à Estructura
Quan hi ha una funció, es crea una estructura.
La necessitat crea noves solucions.
Finalitat, Objectius, Relacions
Sistema, Aparell, Òrgan
Metodologia: Deducció, inducció, experimentació, enalogia
“El tot és més que la suma de les parts” ( Particularment en els organismes vitals)
            *Isoformisme: Tenen la mateixa forma
            *Homeomòrfic: Diferent forma però mateix sentit o significat
La necessitat és el que crea l’invent, l’evolució no es basa en re més que en la necessitat d’adaptar-se a la situació actual.

Cibernètica i educació

-       Norber Wiener (matemàtic, zoologia, filosofia)Cybernetics or  Control and Communication in the Animal and the Machine, 1948”

-       Procés de regulació à optimització

-       Orgànic à mecànic     

-       Ciència? tecnologia? praxiologia?

-       Es centra en: informació àcontrol àregulacióàcomunicació

-       Entropia (tendència al desordre) / negentropia (organitzar la informació)

-       Procés rítmic, codificació, ordre

Teoria matemàtica de la informació de Claude Shannon  (1949)

-       Optimització del sistema:  equilibri dinàmic... homeòstasi orgànica
-       Feedbefore (anticipació, projecció) ... feedback (revisió, ajustament)


*Tractament quantitatiu i tecnològic de la pedagogia: SÍ,
sense deixar de banda: subjectivitat, consciència, creativitat 



Tecnologia educativa i mesura de l’eficàcia

-       Ralph Tyler (1902-1994)

“Educar es cambiar los patrones de conducta de los estudiantes. Estos patrones deseables de conducta deben ser precisamente el objetivo de la educación”. Tyler
                                                                             
1930: Avaluació educativa com a mesura de resultats
1942: Avaluació del currículum > entre objectius i resultats

Expansió de l’educació sense resultats millors (1950).
Lee J. Gronbach. 1963. Avaluació per millorar el currículum.
1970: Professionalització en l’avaluació: Scriven, Stake, Stufflebeam

“Joint Committee on Standards for Educational Evaluation, 1981”

Control de la despesa pública. Obsessió per l’eficàcia, resultats.

Currículum: És l’intinerari que hauran de seguir els alumnes al llarg de la seva vida acadèmica. Tot el conjunt d’aprenentatges que hauran d’assolir en la seva etapa escolar.

Factors decisius en els resultats dels alumnes:

Alumnes, currículum, org.centre, mestres

El que més influeix en els resultats dels alumnes i en el seu rendiment, són els mestres.

*El que val no és el resultat, sinó el progrés




Instrucció programada

-       Skinner,1950

Crea un aparell que permet automatitzar, simplificar i dinamitzar la instrucció.
Permet que cada nen avanci al seu propi pas, el motiva, veu el seu progrés, i dóna molts bons resultats.

Dóna la regla, aplica exemples i es prova.
Automatització d’aspectes de la instrucció.

*Actualment aquests mecanismes, els podem trobar en algun tipus d’aplicació informàtica com el Jclic o a Edu 365, on hi ha moltes activitats que permeten treballar alguns aspectes de la instrucció.


Taxonomia dels objectius de l’educació

-       Benjamin S. Bloom (1950) (àmbit del coneixement )

Programar l’ensenyament per objectius clars i avaluables

Coneixement   ---- recordar, identificar, localitzar

Comprensió  ----- entendre, interpretar

Aplicació    -------- tècnica, saber fer, realitzar

Anàlisi     ---------   descomposar el que és complex en parts, elements

Síntesi     ---------   reintegrar elements que formen part d'una estructura  

Avaluació    ------  inficadors clars per a comprovar l'aprenentatge


Implantació a Espanya:

Finalitats, objectius: generals, específics, operatius, finals (1970)
Avaluació: inicial o diagnòstica, contínua o formativa, final o sumativa (1980)
Continguts: conceptuals, procedimetals, actitudinals-habituacions(1990)


-       David R. Kraathwohl (1960) (àmbit de l'afectivitat)

 Recepció: consciència, predisposició, atenció selectiva
 Resposta: acceptació, predisposició, satisfacció
Valoració: acceptació del valor, peferència pel valor, lliurament
Organització: conceptualització, organització sistema de valors
Caracterització conjunt de valors: prespectiva, generalitzada, caracterització.
 
 La formació tecnológica dels mestres

-        precisió conceptual, taxonomies, terminologia unificada

-        programar les actuacions. seguir el procés tecnològic

-        finalitat i objectius previs i no perdre'ls de vista

-        avaluar segons objectius previs formulats i indicadors identificats

-        avaluar: segons resultats, segons valor afegit, decisions a prendre

No hay comentarios:

Publicar un comentario